تبلیغات
مروری بر آثار بهرام بیضائی - با درود
چهارشنبه 20 آبان 1388

با درود

   نوشته شده توسط: وحید سپهر راد    


 

توضیحات كلی درباره  فیلم كوتاه

 

 درباره  فیلم کوتاه داستانی، اولین مورد، مضمون و فرم است وبعد از آن بلافاصله به فیلمنامه اهمیت داده می شود چرا كه یك فیلم 30 تا 40 دقیقه ای را به مراتب راحت تر از یك فیلم بلند (به دلیل كم بودن پلان ها  و سكانس ها می توان در ذهن ساختاربندی كرد در این میان چگونگی ورود به داستان فیلم هم اهمیت زیادی دارد

مقوله بسیار مهم دیگری كه باید در هر فیام كوتاه رعایت شود ریتم است .

ریتم فیلم در فیلم بلند آنقدر دست شمار را باز می گذارد تا به انتخاب خودتان و مضمون روایت آن را كوتاه وبلند كنید البته این مقوله مطلق هم نیست و گاها بنا به نوع روایت یا مقطعی كه فیلم كوتاه آن را دنبال می كندمی تواند ریتم سریع و یا بسیار كندی داشته باشد. فرم در فیلم کوتاه به مراتب بیشتر از فیلم بلند مطرح است، به علت این که وقایعی که در پیرامون ما اتفاق می افتد، امکان تبدیل به فیلم کوتاه را دارد، ولی امکان تبدیل شدن به فیلم بلند را ندارد. فرم هم از مضمون تبعیت می کند و همیشه در آغاز، مضمون انتخاب می شود و مطابق مضمون، فرم تعیین می شود.
مثلا ریتم در  فیلم عمو سبیلوی بیضایی که نشان می دهد پیرمردی با فوتبال بازی کردن بچه ها مخالف است، به علت تعداد کم پلان و ریتم کندی که در آن وجود دارد، در ابتدا ارتباط  کودک با فیلم را كاهش می دهد اما اگر به درونمایه های فیلم دقت كنیم و این فیلم را گاهی به فیلمی درباره كودك و گاهی به فیلمی برای كودكان تبدیل می كند و اینها را می توان همه مدیون فیلمنامه و تدوین  این فیلم دانست  .

 

درباره فیلم :

راستش من خودم  بهرام بیضائی را با عمو سیبیلو  دوست دارم. فکر کنم سال 56 یا همان حوالی بود که فیلمهای کانونی کوتاه بسیار زیبایی همچون «رهایی»، «ساز دهنی» در ذهن کودکیمان برای همیشه نقش می بست. موضوعش در باره یک سری بچه بود که فوتبال بازی می کردند و یک پیرمرد بد عنق که توپشان را پاره می کرد. یک چیزی توی همین مایه ها بودشاید این برخورد نسلها بود كه در فیلم توجه ام هم را جلب كرد  كه هنوز هم عجیب حس هم ذات پنداری ایجاد را برایم می آورد


Player will show here